Ceruzatartó készítése újságpapírból

2013. szeptember 2., hétfő · Posted in , ,

A képen látható újságpapírból készült ceruzatartó elkészítésének módszerét fogom leírni részletesen, képekkel illusztrálva.


Szükség van hozzá a következőkre:
  • reklámújság,
  • ragasztó,
  • kés,
  • 2 kartonlap,
  • fehér papír (ezt lehet helyettesíteni újságpapírral is, de a festésnél szebb a fehér papír, mivel az aljára kerül),
  • fényes akrilfesték,
  • ecset,
  • olló,
  • húspálcika,
  • ruhacsipesz.


Én ilyen ragasztót használtam.

Az újságpapírt felszeleteltem, vigyázva, hogy ne legyen túl széles. Késsel vágtam, hogy a széle ne legyen fodros, mert a tekerésnél az csúnya.


A húspálcika segítségével elkezdtem feltekerni. Ez nem egy egyszerű művelet, meg kell tanulni szépen feltekerni. Gyakorolni kell.


A végére tettem egy kis ragasztót, hogy ne bomoljon ki. 


Szép színes pálcikákat kaptam. A színekkel lehet játszani, mivel minden reklámújság színes és ha a papírt úgy forgatom, hogy a színesebbik fele kerüljön kifelé, akkor igencsak változatos színárnyalatú pálcikákat tudok készíteni.


A két kartonlapból kivágtam a ceruzatartó alját. A két kartonlapot egy krém dobozából vágtam ki. Vettem egy öblös poharat és megrajzoltam a két kört, majd ollóval kivágtam. Ha nagyon vastag a karton akkor érdemes cutterrel vágni, mert ollóval nehéz, de igazából nem kell nagyon vastagnak lennie, mert nagy súly nem lesz benne. Amint a képen látható, az egyik karton sérült, de ez nem számít, ugyanis be lesz vonva.

A papírpálcikákat ketté vágtam, ezek lesznek az úgynevezett "oszlopok".


Az egyik kartonra a képen látható módon ragasztót kentem.


Ráhelyeztem 11 pálcikát, aránylag egyenletesen elosztva.

Figyelem!!!! A pálcikák száma a kör átmérőjétől függ, lehet kevesebb, vagy akár több is a pálcikák száma  MINDIG PÁRATLAN kell legyen, mert másképp nem lesz jó a fonás.


A másik karton is megkentem ragasztóval. Nem kell túl sokat kenni rá, mert megragad amúgy is és még be is lesz vonva fehér papírral, ami szintén összefogja. 


A megkent felével ráhelyeztem a másik lapra és kicsit rányomtam, de óvatosan, mert a pálcikák elmozdulhatnak. Ha mégis elmozdulnak, lehet még igazítani rajtuk, nem kell megijedni.


Ruhacsipesszel rögzítettem és félretetem kb. 1 - 2 órát száradni. Ezt fontosnak tartom, mert ha nem ragad meg rendesen, akkor a fonásnál elmozdul, de akár ki is jöhetnek a pálcikák. 


Utána két kört rajzoltam a fehér papírra, egy nagyobbat, ami kb. 1 ujjnyival szélesebb mindkét felén, mint a kartonlap átmérője, és egy pont akkorát, mint a kartonlapok. 

Ezt meg lehet csinálni ugyanabból az újságpapírból, amiből a pálcikák készültek, de én jobban szeretek fehér papírt használni, mert a festésnél a fehér papír szebb lesz. 


A karton egyik felét megkentem ragasztóval, egyenletesen ráhelyeztem a nagyobbik fehér papírt és rásimítottam.


Minden pálcika mellett bevágtam a fehér papírt úgy, hogy majd később fel tudjam hajtani.



A kör szélétől fél centire kentem rá egy kevés ragasztót.


Majd nedves ecsettel ráhajtottam a füleket úgy, hogy közben a külső felüket is megkentem ragasztóval. Az a ragasztó, amit az előbb rákentem, elég ehhez a művelethez.


Rögtön utána a képen látható módon ráhelyeztem egy egész pálcikát. Általában minden pálcikának van egy vékonyabb és egy vastagabb vége, ezért érdemes a vékonyabb végével kezdeni, hogy a toldásnál a vastagabb végébe kelljen bevezetni a vékonyabbat.


Megkentem a karton belső részét is ragasztóval


ráhelyeztem a kisebb korongot


rásimítottam, a pálcikánál ráhelyeztem két ruhacsipeszt, hogy rendesen megfogja és félretettem 1 - 2 órára száradni.


Miután kellőképp megszáradt, ollóval levágtam a pálcikák mögött maradt papírcsíkokat. 


Elkezdtem a fonást úgy, hogy egyik pálcika előtt, a következő pálcika mögött vezettem a fonandó pálcát.

Az elején nehézkesen megy, oda kell figyelni, hogy ne essen szét, de a második, harmadik sornál már alakul. 


Következik a toldás. A pálcikák tekerésénél érdemes odafigyelni, hogy ne sérüljön, ne gyűrődjün össze a vége, mert a toldásnál gondok lesznek. Szóval amikor toldani kell, előbb megpróbáljuk, hogy talál-e egymásba a két pálcika. Ha talál, akkor a toldandó pálcikába belecsepegtetek egy nagyon kevés, 1 csepp ragasztőt és óvatosan beleillesztem a másik pálcikát, majd fonom tovább.


A képen látható, hogy kezdődik a második sor, így már látható a váltás, vagyis az, hogy ahol az első sorban a pálcika előtt haladtam, a második sorban mögé kerül a vezető pálcika. Erre figyelni kell.




Időnként az "oszlop" pálcikákra is figyelni kell, hogy ne csússzanak oldalra. Ha mégis megtörténik, akkor meg kell őket igazítani. 


Elértem az általam elégnek vélt magasságot, következik a befejezés.


Az utolsó pálcika végét lelapítottam, megkentem ragasztóval és az alsó sorhoz ragasztottam.



Ezt is érdemes ruhacsipesszel rögzíteni és félretenni száradni. 


Utána el kell dolgozni a kiálló "oszlopokat". Ezt mindig felülről a harmadik sor alá kell bedugni, így ráhajtottam és megjegyeztem hol kell levágni.


Ollóval levágtam


a belső felére ragasztót csepegtettem 


Bedugtam a harmadik sor alá és jól megnyomkodtam. Nem baj, ha kifolyik a ragasztó, mert az elkenődik és rögzíti a többit is. 

Figyelni kell arra, hogy melyik szárat merre hajlítjuk és dolgozzuk el. Ehhez útmutatást ad az előtte, vagy mögötte haladó  fonás.


Miután ezzel végeztem, vizes ecsettel elkentem rajta egy vékony réteg ragasztót, ami fényt is kölcsönös neki, de össze is ragassza, sokkal rezisztensebb lesz. 


Ezután következhet a festés.

9 Responses to “Ceruzatartó készítése újságpapírból ”

  1. Hmmm... Ez nagyon tetszik! Hasznos kis dolog! Én is belefognák egybe csak nem tudom milyen ragasztót használjak? Mert nekem csak ilyenjeim vannak: Technokol, Sulifix, Ragasztópisztolyos ragasztó, Pillanat ragasztó, Cellux és ilyen stift. Ezek közül melyik alkalmas a fonáshoz?

    VálaszTörlés
  2. A Pillanat ragasztó nem jó, a Cellux sem. nekem olyan van, amin azt írja, hogy White glue, és tényleg fehér :) Másik neve az aracset, így ismered?

    Írd be a keresőbe ezt, hogy "White glue" és kidob egy rakás fajtát.

    Lehet az, ami a ragasztópisztolyos, mert láttam olyat is használnak.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen! Ilyen 'vájt glú'-nk nincsen! :) Bár szerintem apukámnak van valami hasonló.. Olyan tubusba van a ragasztó, mint amilyenbe a sziloplaszt van... Vagy a sziloplaszt az maga a ragasztó neve? Nem hinném... De valami olyan tubusba van neki ilyen ragacsa is... Bár mi azzal a betlehemem tetejét ragasztottuk össze.. Nem tudom, ha hazajön meginfózom... :) De azért köszi. Majd megoldom valahogy ezt a ragasztó ügyet!

    VálaszTörlés
  4. Menj el a papírboltba és kérj folyékony, fehér ragasztót, ami papírnak való és amit a suliban is lehet használni, és említsd a white glue-t is. Biztos van ilyen, és nagyon olcsó.

    VálaszTörlés
  5. Ez nagyon tetszik! Képzeld, ilyen dobozkát kaptam karácsonyra, bár inkább ládika, mert hatalmas nagy, anyaggal ki van bélelve, a szalvéta-gyűjteményem pont bele is fért!Újrahasznosítás a javából!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik :) Bármilyen méretben és formában el lehet készíteni, ez az elönye :)

      Törlés

martinelli. Üzemeltető: Blogger.